1. Marope M., Griffin P., Gallagher C. Future Competences and the Future of Curriculum. Geneva: UNESCO-IBE, 2017. 59 p.
2. OECD. The Defi nition and Selection of Key Competencies. OECD, 2005. 20 p.
3. New Vision for Education. World Economic Forum & Boston Consulting Group, 2015. 36 p.
4. Ontario Ministry of Education. 21st Century Competencies: Foundation Document for Discussion. Phase I Towards Defi ning 21st Century Competencies for Ontario. Ontario, 2016. 70 p.
5. National Core Curriculum for Basic Education 2014. 3rd edition. Finnish National Agency for Education, 2020. 508 p.
6. Якубовский М., Вишневский Е. Польша: образовательная среда, порождающая перемены // Универсальные компетентности и новая грамотность: от лозунгов к реальности. М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2020. С. 232-254. EDN: JUEGZH
7. OECD. PISA 2015 Results (Volume V): Collaborative Problem Solving. Paris: PISA, OECD Publishing, 2017. 310 p. DOI: 10.1787/9789264285521-en
8. Авдеенко Н. А., Браташ В. С., Дирюгина Е. Г., Добрякова М. С., Ермаков Д. С., Катеева М. И., Марчук Л. А., Михайлова А. М., Пащенко Т. В., Пинская М. А., Рычка Н. Е., Сизарев Д. С., Турчин А. П., Ченцова А. А., Янченко А. А. Поддержка и развитие “мягких” навыков в школе: атлас практических решений / под ред. М. С. Добряковой, Е. И. Казаковой. М.: Издательство “Мультивейс бизнес групп”, 2023. 250 c.
9. Пинская М. А., Михайлова А. М., Рыдзе О. А., Денищева Л. О., Краснянская К. А., Авдеенко Н. А. Навыки XXI века: как формировать и оценивать на уроке? // Образовательная политика. 2019. № 3 (79). С. 50-62. EDN: RWPFEX
10. Добрякова М. С. Ученик выигрывает: знания, грамотности и компетентности в школе: методическое пособие по разработке содержания образования с учетом формирования универсальных компетентностей и новой грамотности (“мягких навыков”). М.: Издательский дом Высшей школы экономики, 2023. 241 c. DOI: 10.17323/978-5-7598-2954-6 EDN: NKYJPJ
11. O’Conner R., De Feyter J., Carr A., Luo J. L., Romm H. A Review of the Literature on Social and Emotional Learning for Students Ages 3-8: Outcomes for Different Student Populations and Settings (part 4 of 4). Washington, DC: U. S. Department of Education; Institute of Education Sciences; National Center for Education Evaluation and Regional Assistance; Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic, 2017. 13 p.
12. Corcoran R., Cheung A., Kim E., Xise Ch. Effective Universal school-based social and emotional learning programs for improving academic achievement: A systematic review and meta-analysis o f 50 years of research // Educational Research Review. November 2018. Vol. 25. P. 56-72. DOI: 10.1016/j.edurev.2017.12.001
13. Durlak J. A., Weissberg R. P., Dymnicki A. B., Taylor R. D., Schellinger K. B. The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A metaanalysis of school-based universal interventions // Child Development. 2011. Vol. 82, iss. 1. P. 405-432. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
14. Dobryakova M., Seel N. Pedagogical and School Practices to Foster Key Competences and Domain-General Literacy / Key Competences and New Literacies. Cham: Springer, 2023. P. 327-365 (UNIPA Springer Series). DOI: 10.1007/978-3-031-23281-7_12 EDN: VZSFAA
15. Пинская М. А., Михайлова А. М. Компетенции “4К”: средовые решения для школы. Практические рекомендации: учебно-методическое пособие. М.: Российский учебник, 2020. 95 с. EDN: QOKWRA
16. Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory. Basic psychological needs in motivation, development and wellness. N. Y.: Guilford Press, 2017. 756 p.
17. Угланова И. Л., Брун И. В., Васин Г. М. Методология Evidence-Centered Design для измерения комплексных психологических конструктов // Современная зарубежная психология. 2018. Т. 7, № 3. С. 18-27. ,. DOI: 10.17759/jmfp.2018070302 EDN: YQVITJ
18. Ясвин В. А. Школьное средоведение и педагогическое средотворение. М.: Благотворительный фонд “Вклад в будущее”, 2020. 142 с. EDN: GOQMSO
19. Assor A., Kaplan H., Kanat-Maymon Y., Roth G. Directly controlling teacher behaviors as predictors of poor motivation and engagement in girls and boys: The role of anger and anxiety // Learning and Instruction. 2019. Vol. 15, iss. 5. P. 397-413. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2005.07.008
20. Aelterman N., Vansteenkiste M., Haerens L., Soenens B., Fontaine J. R., Reeve J. Toward an integrative and fi ne-grained insight in motivating and demotivating teaching styles: The merits of a circumplex approach. // Educational Psychology. 2019. Vol. 111, iss. 3. P. 497-521. DOI: 10.1037/edu0000293
21. Chirkov V. I., Ryan R. M. Parent and teacher autonomysupport in Russian and U.S. adolescents: Common effects on well-being and academic motivation // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2001. Vol. 32, iss. 5. P. 618-635. DOI: 10.1177/0022022101032005006 EDN: YIXSQA
22. Fatou N., Kubiszewski V. Are perceived school climate dimensions predictive of students’ engagement? // Social Psychology Education. 2018. Vol. 21, iss. 2. P. 427-446. DOI: 10.1007/s11218-017-9422-x EDN: HVWJQG
23. Furrer С., Skinner E. Sense of Relatedness as a Factor in Children’s Academic Engagement and Performance // Journal of Educational Psychology. 2003. Vol. 95, iss. 1. P. 148-162. DOI: 10.1037/0022-0663.95.1.148
24. Howard J. L., Bureau J. S., Guay F., Chong J. X. Y., Ryan R. M. Student motivation and associated outcomes: A meta-analysis from self-determination theory // Perspectives on Psychological Science. 2021. Vol. 16, iss. 6. P. 1300-1323. DOI: 10.1177/1745691620966789 EDN: DDGGHB
25. Бондаренко И. Н., Ишмуратова Ю. А., Цыганов И. Ю. Проблемы взаимосвязи школьной вовлечённости и академических достижений у современных подростков // Современная зарубежная психология. 2020. Т. 9, № 4. С. 77-88. ,. DOI: 10.17759/jmfp.2020090407 EDN: YZFFWB
26. Гордеева Т. О., Сычев О. А. Диагностика мотивирующего и демотивирующего стилей учителей: методика “Ситуации в школе” // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26, № 1. С. 51-65. ,. DOI: 10.17759/pse.2021260103 EDN: ELGXJJ
27. Burke A. Group work: How to use groups effectively // The Journal of Effective Teaching. 2011. Vol. 11, № 2. P. 87-95.
28. Myers S. A., Goodboy A. K. A study of grouphate in a course on small group communication // Psychological Reports. 2005. Vol. 97, iss. 2. P. 381-386. DOI: 10.2466/pr0.97.2.381-386
29. Haggarty L., Postlethwaite K. Strategies for improving communication between teachers and school students about learning: A university/school collaborative research project // Educational Action Research. 2002. Vol. 10, iss. 3. P. 449-478. DOI: 10.1080/09650790200200195