CHINESE STUDENTS' WRITING SKILLS: COMMON ENGLISH GRAMMATICAL ERRORS (2023)

Writing is a key act in the process of foreign language acquisition. The ability to write properly and accurately is essential for effective communication and critical for human employment. Semantically accurate and grammatically proper writing is of paramount importance especially for students in higher educational institutions. Hence, the present research tends to examine the mistakes made by second language learners in writing essays and proposes recommendations how to improve the English writing skills of the Chinese students. The goal of the research is to reveal common and contrastive features of language errors and help Chinese students to improve their grammatical competences. In order to achieve the above-mentioned goals, the following tasks have been set forth: to discuss and specify the characteristic features of common errors made by Chinese college students; to study different types of errors in writing samples provided by Jiangxi Tellhow Animation Vocational College students; to analyze the possible transformative teaching tendencies and methods that will improve second language learners’ writings abilities. The practical significance of the paper is deeply supported by the applicability of its content in education. The methods of inquiry, comparative analysis, component analysis, observation, data collection, etc., have been applied to the research to fulfil the tasks of this research.

Издание: FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION
Выпуск: № 1 (34), Том 27 (2023)
Автор(ы): ГРИГОРЯН Г., ХУЙЧУНЬ Н.
Сохранить в закладках
CLASSROOM DEBATING: BENEFITS AND CHALLENGES FOR UNDERGRADUATE EFL STUDENTS (2023)

The paper aims to reveal the benefits and challenges of classroom debate for undergraduate students. Speaking is the ultimate target in English language teaching. However, this is the language skill that students struggle most with. Some of the underlying reasons are fear of making mistakes, lack of background knowledge on the subject matter, insufficient vocabulary and grammar. Another significant factor is methods of teaching that might arouse interest, affect willingness to engage in the active learning process or, on the contrary, demotivate learners and hinder participation. The present study attempts to investigate the peculiarities of debate implementation, the role of the given tool in EFL teaching. It is a qualitative descriptive study based on observation method and a questionnaire to gather data on students’ perceptions and attitudes towards their participation in a series of class debating.

Издание: FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION
Выпуск: № 1 (34), Том 27 (2023)
Автор(ы): БАРСЕГЯН Лиана
Сохранить в закладках
COMPREHENSION AS PLEASURE IN A LITERARY TEXT AND ITS SUBJECTIVE NATURE (2023)

The paper is a study of the subjective factors of a literary text perception (according to the French linguist Kerbrat-Orecchioni’s communication scheme), of the semiotic factors in meaning creation (according to the theory of the linguist and semiotician M. Riffaterre), as well as of the text generation and text perceiving factors (according to the theory of the French linguist, philosopher and semiotician Roland Barthes where the production of meaning is considered to be the reader’s main goal, his pleasure and bliss (jouissance)).

Издание: FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION
Выпуск: № 1 (34), Том 27 (2023)
Автор(ы): БЛБУЛЯН Т.
Сохранить в закладках
CELTO-VENETICA: ИНДОЕВРОПЕЙСКИЕ ИМЕНА СЕВЕРО-ВОСТОКА ИТАЛИИ И ДИАЛЕКТНАЯ КЛАССИФИКАЦИЯ ВЕНЕТСКОГО ЯЗЫКА (2024)

Настоящая работа посвящена этимологии ряда местных антропонимов и теонимов, засвидетельствованных в античное время в Северо-Восточной Италии, конкретнее - имен из Бриксии (совр. Брешиа) и прилегающей территории, располагающейся на западе нынешнего региона Венетия и Истрия, между реками Ольо и Адидже, вокруг озера Гарда, вблизи границы Транспаданской Галлии. У большинства этих имен есть одна общая черта: они почти нигде больше не встречаются, из-за чего Юрген Унтерманн назвал их «брешианскими» (Brescianisch), предполагая, что они могут представлять собою след неизвестного и неклассифицированного идиома. То, что эти имена не засвидетельствованы за пределами указанной территории, необязательно свидетельствует о том, что они не являются кельтскими или италийскими, хотя путь, ведущий к пониманию их генетического статуса, может оказаться извилистым и непрямым. В данной статье подробно обсуждается этимология этих имен и их возможная принадлежность к венетскому и кельтским языкам. Так, анализ венетского имени fersimo подтверждает эволюцию сложного суффикса превосходной степени *-is-m̥(H)o- > -izʊmo- > -īmo-, общего для сабелльских и венетского языков (в венетском ранее этот переход был отмечен лишь в имени meitima). В статье рассматриваются некоторые неправильно идентифицированные или не получившие достаточного внимания деривационные и словообразовательные модели, такие как превосходная степень на -umus, кельтские сложные слова с компонентом -gassi- и, вероятно, как италийские, так и кельтские композиты, первый член которых содержит индоевропейский корень *ḱlu- ‘слушать’. Личные имена qverra, dievpala, endvbro, rvtvba, rvtvmanne, barbarvtae, aprofennivs идентифицируются как венетские, что позволяет окончательно опровергнуть широко распространенное мнение о том, что италийские языки не сохранили индоевропейские композиты в качестве личных имен. Кельтское личное имя vorvodisivs, а также антропоним или теоним boxarvae рассматриваются как принадлежащие к очень древнему пласту индоевропейского словосложения, что подтверждается их сопоставлением с другими индоевропейскими композитами, относящимися к тем же «семантическим парадигмам». Анализ показывает, что данные имена преждевременно называть «брешианскими», тем самым связывая их с новым индоевропейским диалектом, не засвидетельствованным в других источниках. Автор демонстрирует, что предложенное Унтерманном именование относится лишь к нескольким элементам ономастикона, которые тем не менее могут быть без всяких проблем связаны с италийскими и континентальными кельтскими языками.

Издание: ВОПРОСЫ ОНОМАСТИКИ
Выпуск: Т. 21 № 2 (2024)
Автор(ы): Prósper Blanca María
Сохранить в закладках
Cпецифика мотивации труда персонала отдела продаж торгового предприятия (на примере лабораторного рынка) (2024)

Цель. Разработка практических рекомендаций по совершенствованию системы мотивации труда персонала отдела продаж торгового предприятия.
Процедура и методы. При написании статьи использовался анализ и синтез, экспертные оценки, анкетирование, наблюдение и другие методы исследования, позволяющие провести анализ и оценку эффективности системы мотивации.
Результаты. Обоснована необходимость исследования мотивации (в т. ч. и мотивации труда) в междисциплинарном ключе. Совершенно очевидно, что без достойной мотивации труда персонала отдела продаж в компании не может быть и речи о каком-либо серьёзном и качественном прорыве в рассматриваемом сегменте.
Теоретическая и/или практическая значимость заключается в том, что разработанные рекомендации могут быть использованы торговыми предприятиями для эффективного управления персоналом и повышения их конкурентоспособности.

Издание: Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Экономика
Выпуск: 2024 / №2 (2024)
Автор(ы): Кузнецова Ирина Васильевна, Брага Ирина Викторовна
Сохранить в закладках
ChatGPT и голоса разума, ответственности и регулирования (2024)

Ожидается, что ChatGPT, большая языковая модель (LLM) от OpenAI, окажет огромное влияние на многие аспекты жизни общества. В средствах массовой информации ведется много дискуссий по поводу LLM, а ученые все чаще обсуждают ее преимущества и этические недостатки. В этой статье исследуется глубокое влияние диалога в сократовском значении на западную и незападную мысль, подчеркивая его роль в поисках истины посредством активного мышления и диалектики. В отличие от сократического диалога, ChatGPT генерирует правдоподобные ответы на основе заранее подготовленных данных, не стремясь к объективной истине, личному опыту, интуиции и сочувствию. Ответы LLM ограничены набором обучающих данных и алгоритмами, которые могут закреплять предвзятость или дезинформацию. В то время как сократический диалог представляет собой творческий, философский обмен, наполненный онтологическим, этическим и экзистенциальным смыслом, взаимодействие с ChatGPT характеризуется как интерактивная обработка данных. Но так ли это на самом деле? Возможно, мы недооцениваем потенциал эволюционного роста больших языковых моделей? Эти вопросы имеют важные последствия для теоретических дебатов в когнитивной науке, меняя наше понимание того, что означает познание в искусственном и естественном интеллекте. В этом специальном выпуске ChatGPT как предмет философского анализа рассматривается с позиций сдержанного оптимизма и довольно жесткой критики. В него вошли шесть статей, охватывающих широкий круг тем. Первая группа исследователей подчеркивает, что машинное понимание и общение соответствуют человеческой практике. Другие утверждают, что ИИ не может достичь человеческого уровня интеллекта, потому что ему не хватает концептуального мышления и способности творить. Столь противоречивые интерпретации лишь подтверждают сложность и неоднозначность изучаемого феномена.

Издание: ТЕХНОЛОГИИ В ИНФОСФЕРЕ
Выпуск: Том 5 Выпуск 2 (2024)
Автор(ы): Середкина Елена Владимировна, Лю Юнмоу
Сохранить в закладках
COMMENCEMENT SPEECH: STRUCTURAL AND PRAGMATIC CHARACTERISTICS (2024)

The authors examine the discourse of commencement speech, analyze its structural and compositional features as well as its pragmatic characteristics. A commencement address may be considered to be a combination of three types of discourse: political, didactic and congratulatory. It is noted that commencement address can be regarded as means of affecting collective consciousness of the addressee. Discourse analysis supposes considering the addresser and the addressee of the speech, the communicative situation, the social context and the contents of the speech. The authors believe that the use of pragmatic means of manipulating collective consciousness plays an important role in the formation of the moral values of a nation. The individuals whose speeches have been analyzed can be referred to the following types determined by their psychological characteristics: rational, emotional, philosophical and artistic. Rational types of speakers use arguments to make the meaning clear. People belonging to emotional types make their speech more expressive, they mostly rely on their feelings. The discourse of a commencement address features not only individual characteristics of the speaker and the speaker’s charisma, but also the speaker’s belonging to a particular linguistic culture. The speech impact exerted on the listeners in the process of public speaking is associated with a certain transformation of the addressee’s individual and collective consciousness. The peculiarities of speech influence are in the fact that certain information is encoded in the speaker’s discourse which is decoded by the listener. This information affects a possible or an actual change of listener’s activity. The authors conclude that pragmatic means play a primary role in the manipulation of collective consciousness and the promotion of moral values.

Издание: РОССИЙСКИЙ ГУМАНИТАРНЫЙ ЖУРНАЛ
Выпуск: Том 13 №2 (2024)
Автор(ы): Чикилева Людмила Сергеевна, Алёшина Екатерина Юрьевна
Сохранить в закладках
Content and Language Integrated Learning: Potential and Obstacles of Its Implementation in Russia (2020)

Reforms and initiatives applied to the field of Russian higher education during the past decade focus particularly on extending the scope of communicative educational space and scientific fields integration. Consequently, linguistic competence contributing to significant acceleration of the processes of globalization and internationalization of the society as a whole becomes the key component of higher professional education. It is necessary to ascertain that the current system of language education in Russian universities fails to deal with the tasks in hand comprehensively. The search for more efficient didactical tools and ways of organizing teaching processes culminated in choosing the paradigm of integrated education, specifically, integration of subject knowledge and foreign language. This approach is well-renowned in scientific and educational literature as CLIL (Content and Language Integrated Learning). The major objective of the present article is to analyze the current attempts of implementing CLIL in Russian Universities through the example of Tomsk Polytechnic University. The analysis comprises the effectiveness of CLIL didactic capacity, the prerequisites for its emergence as well as needs and challenges in the system of Russian higher education and intellectual labor market. As a conclusion, we offer a systematic list of measures that tend to improve the situation

Издание: ARMENIAN FOLIA ANGLISTIKA
Выпуск: № 1 (21), Том 16 (2020)
Автор(ы): Sidorenko Tatyana, Kudryashova Alexandra
Сохранить в закладках
CТРАТЕГИЯ РАЗВИТИЯ ИГРОВОГО НАПРАВЛЕНИЯ КОМПАНИИ SONY (2024)

Настоящая научная статья посвящена исследованию и анализу развития игрового направления компании Sony. В исследовании предпринимается попытка углубленного анализа многогранных аспектов развития и эволюции игрового бизнеса в рамках данной компании, начиная от ее первых шагов на игровом рынке и до современного положения в индустрии развлечений.

Статья включает в себя исторический обзор развития игрового отдела Sony, начиная с выпуска первой игровой приставки компании и развития франшиз до выхода последних игровых консолей и знаковых игр. В рамках исследования также рассматриваются ключевые стратегические шаги, сделанные компанией в сфере игрового бизнеса, включая акцент на эксклюзивный контент, партнерства и продвижение онлайн-сервисов.

Статья включает анализ влияния игрового бизнеса на финансовые результаты компании, брендирование и ее восприятие на рынке интерактивных развлечений, а также перспектив в условиях современного олигополистического рынка видеоигр.

Издание: Постсоветский материк
Выпуск: №1 (41) (2024)
Автор(ы): ИНШАКОВ Андрей Aлексеевич, Егоров Владимир Георгиевич
Сохранить в закладках
CHATGPT И НАУКА: ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НАУЧНОГО СООБЩЕСТВА И ИСКУССТВЕННОГО ИНТЕЛЛЕКТА (2024)

Современный информационный мир создает новые технологии, которые ранее казались возможными только в научно-фантастических фильмах и книгах, но стали реальностью. Появление генеративных нейросетей, таких как ChatGPT, создало проблемную ситуацию в научном сообществе и образовании, которая заключается в возможности этичного использования продуктов нейросетей в научной работе. В отечественном и зарубежном интеллектуальном пространстве возникла дилемма, которая не позволяла определить место и возможные действия, применимые в научной деятельности.

Цель: рассмотреть современные попытки взаимодействия научного сообщества и искусственного интеллекта, а также предложить вариант их успешной коммуникации. Актуальность обусловлена всплеском общественной и научной дискуссии о влиянии искусственного интеллекта и нейросетей на производство научного знания. Исследуется и подвергается критике философский взгляд, который исходит из того, что нейросети являются проблемой современного общества (Н. Хомски), а также предлагается проект вписывания нейросетей и искусственного интеллекта в научный дискурс, опираясь на методологию Б. Латура и акторно-сетевой теории. В статье отстаивается позиция использования продуктов нейросетей в качестве инструмента проведения научного исследования.

Вывод: представлено решение проблемы взаимодействия науки и искусственного интеллекта с помощью акторно-сетевой теории Б. Латура, позволяющей рассматривать нейросеть как составную часть научной деятельности.

Издание: ВЕКТОРЫ БЛАГОПОЛУЧИЯ: ЭКОНОМИКА И СОЦИУМ
Выпуск: Т. 52 № 2 (2024)
Автор(ы): Маляревич Даниил Владиславович
Сохранить в закладках
COMBINATORIAL COLLOCATIONS OF THE ATTRIBUTE PERFECT (INSIGHTS FROM THE BRITISH NATIONAL CORPUS) (2024)

The paper considers the attributive lexeme “perfect” as a linguistic and cultural phenomenon in the English language. The aim of the study is the semantic analysis of nominative collocations with “perfect”, based on the material of the British National Corpus (BNC), which contained about 3000 contextual occurrences, with the application of such methods as definition analysis, semantic and functional categorisation, quantitative analysis and cognitive modelling. From the theoretical standpoint, the research is valuable for a deeper understanding of the phenomenon and its semantic structure, especially in connection to its derivative “perfectionism” which is regarded as a professional term. Practically, the results can be interesting in the pedagogical context for teaching cognitive and translation studies, since “perfect” has a branched semantic structure and wide scope of use. As a result of the research, the function-based semantic structure of the concept was revealed: the immediate contextual collocations were identified; the semantic fields were described. The A+N structure, where A is filled with “perfect”, and N can be potentially represented with any noun from the BNC, was in the focus of the study. The findings show that about eighteen nouns can be qualified as typical due to their high occurrence rate, while the rest are characterized by different degrees of semantic proximity and were clustered into three peripheral semantic areas. As for the cognitive modelling, nineteen conceptual categories in the “perfect” interpretation field were identified, mainly of evaluation and function. The conceptual interpretation field was extended in terms of the qualitative meaning of the attribute “perfect”, owing to the interaction mechanism of pragmatic, communicative and linguistic factors which determine semantic relations of linguistic units under various contextual conditions.

Издание: ИССЛЕДОВАНИЯ ЯЗЫКА И СОВРЕМЕННОЕ ГУМАНИТАРНОЕ ЗНАНИЕ
Выпуск: Т. 6 № 2 (2024)
Автор(ы): Филясова Юлия Анатольевна
Сохранить в закладках
CONTROLLING IMPRESSION: MAKING RUGPT3 GENERATE SENTIMENT-DRIVEN MOVIE REVIEWS (2022)

In this research paper, I investigate the controlled text generation capabilities of ruGPT3Large through fine-tuning, specifically focusing on generating movie reviews based on a designated sentiment attribute. Controlled text generation is an active area of inquiry within the domain of Natural Language Processing, particularly for the Russian language. This study exemplifies a simple approach to controllable text generation by training ruGPT3 on a textual dataset containing sentiment-marked prompts, enabling the model to recognize patterns and generate analogous texts. The research provides a comprehensive analysis of the limitations, shortcomings and merits of fine-tuning a large language model using prompts embedded in a dataset. The generated texts exhibit coherence, logical structure, abundant coreferential links, and narratives and vocabularies characteristic of film reviews. Nevertheless, ruGPT3-generated reviews exhibit certain linguistic errors. I classify the most prevalent errors, such as named entity confusion, grammatical gender inconsistencies and sentiment fluctuations. Given that the primary objective is to evaluate the efficacy of basic fine-tuning with respect to the specified attribute, both automatic sentiment analysis and human evaluation are employed for output assessment. In comparing the outputs of the fine-tuned model and the baseline ruGPT3Large, I observe that positive sentiment generation is the most successful, while neutral and negative sentiments are produced by the models less accurately.

Издание: JOURNAL OF APPLIED LINGUISTICS AND LEXICOGRAPHY
Выпуск: Т. 4 № 1 (2022)
Автор(ы): Марголина Анастасия Валерьевна
Сохранить в закладках